ו. אפר 19th, 2024

[מאת ג’ון ואנהוף]

 שלפוחיות הינן צפויות לחלוטין .כאשר נוכחים שלושה גורמים :לחות,חיכוך וחום –שלושה גורמים שכיחים בריצה ויש לך מתכון להיווצרות שלפוחיות.כמובן שככל ששלושת התנאים מתקיימים לאורך זמן ברצף קח הסיכוי ליצירת שלפוחיות עולה .לפיכך עולה השאלה מה הרץ יכול לעשות על מנת להפחית את אחד התנאים או יותר להתפתחות הבעיה.

הכיוון הראשון שיש לשים לב עליו שאתה ורק אתה כרץ יכול לדעת מה עובד עבור הרגליים שלך ,אחרים יכולים לייעץ אבל לא פעם מה שעובד במניעה עבור אחד לא יעבוד עבור אחר.הרשימות הבאות יעלו רעיונות וקווי טיפול לבעיה.

 קו ההגנה הראשון במניעת שלפוחיות

 ישנם מספר צעדים מונעים להיווצרות שלפוחיות שעשויים להיות צעד ראשון בהגנה מפניהם:

1.גרביים –גרביים נדיפות מיוצרות ע”י כל חברות הספורט הקיימות ,תמיד יש להעדיף את הכיוון של גרב בעלת אלמנט מנדף על גרב בעלת 100% כותנה.גרביים בעלות שתי שכבות מציאות שיכבה פנימית שמפחיתה חיכוך מול פנים הנעל ובכך מפחיתה שלפוחיות .נסו מיגון של סוגי גרביים עבות ודקות על מנת לגלות מה  מסייע לרגל שלכם במניעת שלפחיות.

2.חומרי סיכה– בעבר רוב הרצים השתמשו בוואזלין שהוחלף כיום ע”י חומרים על בסיס סיליקון .חשוב לזכור שמה שעובד עם כל חומרי הסיכה הוא חידוש תמידי של חומר הסיכה לאורך האולטרה מרתון על מנת שהמריחה שלו תהיה אפקטיבית למרות החיכוך וההזעה,חשוב להוריד את השכבה הקודמת שאינה מבצעת את העבודה ועלולה להיות גושית ולא אפקטיבית לפני משיכת השכבה החדשה.

במידה ולאורך זמן יש תחושה שחומרי הסיכה גרמו לריכוך יתר של העור ,רצוי בין הטיפולים לשים טלק לייבוש האזור זמנית.

3.אבקות ספיחה-מסייעות בהורדת החיכוך ע”י ספיחת לחות דבר המוריד את החיכוך בין הרגל לגרב.עור יבש עמיד יחסית יותר ליצירת שלפוחיות לעומת עור שרוכך לאורך זמן ע”י לחות.חשוב לבחור באבקה איכותית ,אבקה לא איכותית יכולה להצטבר בנעל ,לאסוף לחות ולגרום בעצמה לשלפוחיות.

 קו הגנה שני במניעת שלפחיות

 קו זה מכיל מגוון של אפשרויות ,שימוש בפלסטרים ,שינויי תזונה ,שתייה נכונה ושמירה על מאזן נוזלים נכון בגוף ,שינוי בגרביים הוא התאמה נכונה של נעל הריצה.אציע מספר אופציות שיתכן ויסיעו לעור הרגליים שלך ועליך לבחור את המתאימה או מתאימות ביותר:

א. פלסטרים או טייפים– יוצרים מחסום בין הרגל לבין הגרב וכך מפחית חיכוך.

ב.מדרסים –עשויים לסייע בהפחתת נקודות של לחץ על אזורים מסוימים בכף הרגל ובכך להפחית חיכוך ולהוריד התפתחות שלפחיות.

ג.הזנה – עור כף הרגל זקוק לטיפוח ,סוגים מסוימים של קרם לחות הופכים את העור לרך ובכך מהווים גורם סיכון לשלפוחיות.

ד.שתייה מספקת –תופעה נפוצה לאחר שעות של ריצה היא ירידה בשיעור הנוזלים בגוף .חשוב לציין שירידת באחוז הנוזלים בגוף בין השאר באה לידי ביטוי בכך שהעור מאבד את הגמישות שלו ,דבר זה מוביל לשפשוף של העור בעצמו או קימוט העור ביתר קלות ולאורך זמן לשלפוחיות.

ה.חומרים מונעים הזעה– מי שחווה הזעה יתרה בכפות הרגליים יכול לנסות שימוש באנטיפרספרנטיים שהם חוסמי זיעה על מנת להוריד את רמת הלחות בנעל ,דבר שיוריד את האפשרות לפיתוח שלפחיות.

ו.ערדליים– מונעים כניסה של בוץ,אפר וחלוקי חצץ קטנים שפוצעים את עור הרגל.

ז.שרוכים מותאמים – הואיל ולאורך זמן בריצה מתנפחות הרגליים חשוב מאוד להשתמש בשרוכים שמאפשרים שחרור הדרגתי של הלחץ מהרגל ,דבר שימתן נקודות של לחץ על חלקים נקודתיים ברגל.

ח.החלפת גרביים -מי שרץ מרוצי אולטרה ארוכים במיוחד יש צורך לבחור בגרב שבעלת יכולת נידוף טובה על מנת להפחית את אחוזי הלחות ,כמו כן ראוי לשקול החלפת גרביים בין התחנות השונות במידה והמסלול לא כולל חלקים ניכרים של מעברי מים ולפיכך אין משמעות בהחלפת הגרביים.

 מניעה מול תגובה

 רץ האולטרה האחראי והמנוסה בוחר בראש וראשונה למנוע את ההתפתחות של שלפוחיות ,חשוב לציין שבריצה ארוכה שלפחיות משמעתיות עלולות להוביל לאי סיום של האירוע כולו.רץ תגובתי מנסה למתן את השפעותן של השלפוחיות לאחר הופעתן ,עבור רץ תגובתי שלפחיות הן חלק אינטגרלי מכל ריצה ממושכת .גישה זו היא שגויה מיסודה ,ניתן להתכונן למרוץ באופן בו לא יופיעו שלפחיות גם במרוץ ארוך מאוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *